Mārketinga ārpakalpojums. Kam tas ir un kam nav piemērots?
- Edgars Stanga
- Sep 12, 2024
- 5 min read
Updated: Sep 18, 2024

Vienmēr, kad redzu dažādu ekspertu un kouču pašreklāmas “kā nopelnīt pirmo miljonu” vai “iemācies ieraudzīt laimi sevī” stilā, uz mana radara sāk mirgot pāris sarkanās lampiņas, kas aicina nočekot pašu miljonus un laimes solītāju. Nav tev pašam miljona? Nu, nedrīksti tu otru mācīt. Tāpat ir ar mārketingu un pārdošanu – pierādi, ka proti pārdot, pārdodot sevi. Tāpēc šo blogu sākšu ar, manuprāt, interesantu stratēģiju, ar kuru trīs gadus atpakaļ iestartēju Latvijā pirmo aģentūru, kas mārketingu sāka piedāvāt kā ārpakalpojumu. Lai gan ideja par šādu pakalpojumu (vismaz pašam) šķita vienkārši fantastiska, ātri vien nāca apjauta, ka ar entuziasmu vien nepietiks, lai to palaistu tirgū. Vēl jo vairāk tāpēc, ka tas notika pandēmijas vidū... Tā ka budžeta pašreklāmas kampaņai nebija (kuram tajos gados tā vispār bija?), nācās domāt un rīkoties radoši. No darba sludinājumu portāliem savācu visus iespējamos darba piedāvājumus mārketinga jomā un sāku drukāt pieteikuma vēstules.
Taču tās nebija parastais paskat tik’, kāds es te ziķeris un ko tik vien nemāku materiāls. Tās, patiesībā, bija tīrākā sabotāža.
Atklājam kārtis
Uzskaitījis visu savu pieticīgo 18 gadu pieredzi pārdošanas un mārketinga jomā, pieteikuma vēstuļu beigās uzstāju, lai sludinājumā piedāvātā alga tiktu samazināta vismaz uz pusi un noslodzes stundas par 70%, darba uzdevumus atstājot nemainīgus. 90% pieteikumu saņēmēju, kā jau tas Latvijā ierasts, vispār nekādi nereaģēja. Tomēr pārējie 10% gribēja saprast, kas tas par avantūristu tur operē ar šādām metodēm un kur ir triks?

Nonācis (dažās) intervijās, uzreiz sāku ar smago artilēriju.“Tiešām novērtēju jūsu optimismu, uzņēmuma X direktor, bet profesionāli, kas pratīs gan izstrādāt mārketinga stratēģiju, gan radīt uzrunājošus tekstus un smukas bildes mājas lapām vai soctīklu poustiem, profesionāli maketēs, radīs pārdošanas kampaņu idejas, montēs reelus, fotografēs, maketēs un fotošopēs, veidos un izvietos Meta un Google reklāmas un vēl rūpēties par uzņēmuma publicitāti jūs neatradīsiet. Punkts. Tā vietā tagad ir pieejams mārketinga ārpakalpojums, kas visu uzskaitīto piedāvā par pusi no algas, ko solāt tam nabaga cilvēkam, kas šo parakstīsies raut vienītī.”
Rezultāti
Liela daļa apvainojās par šādu āzēšanu. Latvijas uzņēmējs tomēr ir jutīgs elements un ja reiz darba sludinājumā ir norādīts, ka meklējam pilna laika darbinieku, kas te vēl nav skaidrs? Arī arguments, ka visus uzskaitītos pienākumus iespējams veikt par divreiz lētāku cenu nepārliecināja. Nu neko. Good luck. Taču no visas pārdesmit pieteikumu biezās kaudzītes atradās divi uzņēmēji, kas kapitulēja manu argumentu priekšā un nolēma pamēģināt.
Kā nekā, tas ir ārpakalpojums. Ja nepatiks, jāatlaiž neviens nebūs, vienkārši izbeigs līgumu. Ko nepamēģināt? Un aizgāja tā lieta.
Patinam laika spoli trīs gadus uz priekšu. Ja uzsākot savu darbošanos, Cartel zem meklēšanas vārdiem mārketinga ārpakalpojums ērti varēja gozēties Google meklētāja pirmajā lapā bez īpašas konkurences, tad tagad tur jau notiek jestrs burziņš. Vismaz kaut ko svaigu būšu savā nozarē aizsācis, nosecināju ar šķērmu dūšu noskatoties uz konkurentu skaita pieaugumu...
Kam mārketinga ārpakapojums būtu ieteicams
Uzņēmuma vadītājam, kurš ir padevies. Tieši tā, padevies un atmetis cerību, ka visas uzņēmumam nepieciešamās pārdošanas un mārketinga aktivitātes paveiks viens vai pāris cilvēki. Ārpakalpojums ir ieteicams arī uzņēmējiem, kuri mīl brīvību no saistībām. Darbinieks – tas vienmēr ir risks. Arī ārpakalpojuma sniedzējs ir risks, tikai no tā atbrīvoties, ja tas neperformē, ir daudz vieglāk vienkārši uzteicot līgumu. Ak jā, un tie drakoniskie darbaspēka nodokļi atkrīt. Un atlaišanas kompensācijas. Un darbavietas aprīkošanas izdevumi. Un reputācijas riski.

Mārketinga ārpakalpojums tika radīts, fokusējoties uz mazu un vidēji lielu uzņēmumu un tā vajadzībām. Lielos uzņēmumos, kuros pārdošanas kampaņas notiek regulāri, ir ne tikai ieteicama, bet pat neizbēgama štata vieta (un pat vesela nodaļa) mārketingam. Savukārt, mazo un vidējo uzņēmumu segmentā ne pārdošanas kampaņas tiek veiktas ar tādu regularitāti, ne arī budžeti atļauj vērienīgi investēties personālā. Pieminēšu interesantu statistiku: vidējais sadarbības ilgums starp Cartel ar klientu ir no 3 mēnešiem līdz gadam. Kāpēc tik īss? Jo vairumam uzņēmumu, kam ir vajadzība pēc profesionāla atbalsta pārdošanā un mārketingā, ir nepieciešams sakārtot sistēmu. Izstrādāt stratēģiju, glīti iepakot jaunus produktus un pakalpojumus, radīt vai pārveidot mājas lapu, atjaunināt zīmola grafisko identitāti, uzlabot Google meklētāja rādītājus, palaist jaunu pakalpojumu tirgū, utt. Ne katram uzņēmumam ir LMT vai RIMI mārketinga budžets. Mazais un vidēji lielais uzņēmums visu augstāk uzskaitīto nedara katru mēnesi.
Līdz ar ko sadarbības modelis te gana vienkāršs – mēs atnākam, saprotam vajadzību, atrisinām un atvadamies. Tālāka sadarbība turpinās, mums pieslēdzoties atsevišķiem klienta gabaldarbiem.
Bet ķersimies vērsim pie lietas. Visbiežāk uzdotais jautājums, tiekoties ar potenciālo klientu ir, ko tad ārpakalpojums sevī ietver. Katrs klients, protams, paņems to, kas konkrēti viņam vajadzīgs, bet kopumā Cartel klientiem piedāvā: - sociālo tīklu saturu (reeli, video, iknedēļas pousti);
- reklāmas kampaņas Meta un Google;
- SEO analīzi un rekomendācijas pārdošanas audzēšanai ar Google
- mājas lapas (dizains, teksti, bloga raksti);
- jaunus zīmolus no stratēģijas līdz gatavam produkta dizainam;
- logotipus un stila grāmatas;
- pārdošanas kampaņu idejas un realizāciju.
Kam ārpakalpojums noteikti nederēs
Pēc piedzīvojumu pilniem trīs gadiem ir pāris secinājumi, kas var noderēt tiem uzņēmējiem, kas vēl domā – ņemt iekšēju resursu, vai tomēr piesaistīt ārējus mārketinga profesionāļus. Noslēgumā īsi par uzņēmumiem, kuriem labāk ārpakalpojumam mest līkumu (vieglākai kategorizēšanai iedošu tiem apzīmējumus).

Rallisti. Šis uzņēmējs grib miljonu rīt ap brokastu laiku. Taču mārketinga aktivitātes, lai cik skaļas, pārliecinošas un pamanāmas būtu, nenes atdevi uzreiz. Lai jebkas, kas tiek darīts par jau tā ierobežotu mārketinga budžetu uzrādītu taustāmus rezultātus ir vajadzīgs laiks, kurā mēs
analizējam tirgu, izstrādājam pārdošanas stratēģiju, saliekam aktivitāšu plānu, nospraužam reāli sasniedzamus mērķus, izstrādājam jaudīgas kampaņas idejas, saražojam mārketinga materiālus un masējam, masējam, masējam...
Bet rallistiem bieži nav ne laika, ne pacietības gaidīt patērētāja masāžas rezultātus. Ir bijis gadījums, kad pacietības nav itin nemaz un sadarbība patrūkst jau pēc trīs nedēļām, jo kur ir rezultāti?!
Nākamais segments: spēlmaņi. Uzņēmēji, kas ir gatavi likt (relatīvi) augstas likmes uz pārdošanu veicinošu aktivitāti, bet pieprasa skaitlisku garantiju par atdevi. Te jāpiesauc gadījums, kad aģentūrai tika piedāvāta norēķinu sistēma “ja mūsu produkts aizies Skandināvijas tirgū, tad maksāsim, bet ar aģentūru, kas nav gatava uzņemties atbildību par savu ideju atdevi sadarboties nevēlamies”.
Respektīvi, uzņēmējs uzskata, ka produkta panākumus vai feilus tirgū nosaka tikai pārdošanas aktivitātes, nevis pats produkts. Mārketings, protams, ir neatraujama daļa no biznesa, taču biznesā viss ir risks. Līdz ar ko, uz jautājumu "cik vienības tu mums ienesīsi par EUR 500?" precīzi neviena aģentūra neatbildēs. Ja kāds jums sāk saukt konkrētus ciparus, tad ziniet – šis darbonis jums saka to, ko vēlaties dzirdēt un grib tik vien kā ātri savākt jūsu naudiņu un tīties. Profesionālis jums dos prognozes, balstoties uz pagātnes pieredzi, bet reālas un reizēm arī neērtas.
Post scriptum
Rezumējot – ārštata mārketinga komanda ir kā āmurs. Uzņēmējs ar to var nodauzīt pirkstus līdz zilumiem, bet ar to pašu āmuru Mikelandželo izkala savu “Dāvida” statuju.
Prasmīgi un prātīgi pielietots, mārketinga ārpakalpojums ietaupīs līdz pat 50% no mārketinga darbaspēka izmaksām.
Un pretī par to uzņēmums saņems nevis vienu cilvēku, bet veselu komandu ar padsmit gadu pieredzi. Spēsiet šim piedāvājumam pateikt nē? Droši vien, ka neviens vien spēs. Bet tas būs tikai uz laiku, līdz padosieties. Ja tas jau ir noticis, dodiet ziņu – aprunāsimies.
edgars@cartel.lv
mob. 29107897
Comments